Projektberichte

Die Ergebnisse aus dem EU Kids Online-Berichten sind in verschiedenen Publikationen dokumentiert, die auf der offziellen englischsprachigen Projektseite www.eukidsonline.net bereitstehen. Einen umfassenden Überblick über die empirischen Befunde geben die unten stehenden Publikationen:

Ausgewählte Berichte und Publikationen

EU Kids Online (2014) EU Kids Online: findings, methods, recommendations (deliverable D1.6). EU Kids Online, LSE, London, UK. (pdf, 45 Seiten)

O’Neill, B., Staksrud, E. with members of the EU Kids Online network (2014) Final recommendations for policy. (pdf, 42 Seiten)

Smahel, David and Wright, Michelle F. (2014) The meaning of online problematic situations for children: results of qualitative cross-cultural investigation in nine European countries. EU Kids Online, London School of Economics and Political Science, London, UK. (pdf, 171 Seiten)

Livingstone, S., Haddon, L., & Ólafsson, K. (2013). How to research children and online technologies? Frequently asked questions and best practice. (pdf, 116 Seiten)

Haddon, L., Livingstone, S., & the EU Kids Online network (2012). EU Kids Online: National perspectives. (pdf, 72 Seiten)

Livingstone, S., Haddon, L., & Görzig, A. (eds) (2012). Children, risk and safety on the internet: Kids online in comparative perspective. Bristol: The Policy Press.

Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011) EU Kids Online final report. (pdf, 52 Seiten)

Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011) Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full findings.  (pdf, 170 Seiten) Zusammenfassung (pdf, 12 Seiten)

Livingstone, S., & Haddon, L. (eds) (2009). Kids online. Opportunities and risks for children. Bristol: The Policy Press.

 

Ausgewählte Berichte und Publikationen mit deutscher Beteiligung

Lampert, C. (2014): Kinder und Internet. In: A. Tillmann, K.-U. Hugger, S. Fleischer (Hrsg.), Handbuch Kinder und Medien. Wiesbaden: Springer VS, S. 429-440.

Helsper, E. J.; Kalmus, V.; Hasebrink, U.; Sagvari, B.; de Haan, J. (2013): Country Classification: Opportunities, Risks, Harm and Parental Mediation. London School of Economics and Political Science: EU Kids Online.

Hasebrink, Uwe; Lobe, B. (2013): The Cultural Context of Risk. On the Role of Intercultural Differences for Safer Internet Issues. In: B. O’Neill, E. Staksrud, S. McLaughlin (eds.), Towards a Better Internet for Children? Policy Pillars, Players and Paradoxes. Göteborg: Nordicom, S. 283-299.

Livingstone, S., Hasebrink, U., Görzig, A. (2012): Towards a general model of determinants of risk and safety. In: S. Livingstone, L. Haddon, and A. Görzig (eds.): Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective. London: Policy Press, S. 323-337.

Hasebrink, U.; Lampert, C. (2012): Onlinenutzung von Kindern und Jugendlichen im europäischen Vergleich. Ergebnisse der 25-Länder-Studie „EU Kids Online“. In: Media Perspektiven 12/2012, S. 635-647 (pdf, 13 Seiten).

Paus-Hasebrink, I., Hasebrink, U.(2012): Vergleichende Forschung als Kooperationsstrategie. Das Beispiel EU Kids Online. In: B. Stark, M. Magin, M. Maurer, O. Jandura (Hrsg.): Methodische Herausforderungen komparativer Forschungsansätze. Köln: von Halem, S. 95-114.

Hasebrink, U. (2012): Young Europeans’ online environments: a typology of user practices. In: S. Livingstone, L. Had-don, A. Görzig (eds.): Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective. London: Policy Press, S. 127-139.

Lampert, C.; Donoso, V. (2012): Bullying. In: S. Livingstone, L. Haddon, A. Goerzig, A. (Hrsg.), Children, Risk and Safety Online: Research and Policy Challenges in Comparative Perspective. Bristol: Policy Press, S. 141-150.

Lampert, C. (2011): Gewalterfahrungen von Kindern und Jugendlichen im Internet. In: UNICEF-Report 2011, Kinder vor Gewalt schützen. Frankfurt a. M.: Fischer Verlag, S. 75-83.

Livingstone, S.; Hasebrink, U. (2010): Designing a European Research Project on Children and the Internet: Reflections on Comparative Research in Theory and Practice. In: T. Brodasson, U. Kivikuru, B. Tufte, L. Weibull, H. Ostbye (Hrsg.), The Nordic Countries and the World. Perspectives from Research on Media and Communication. Göteborg: Göteborgs Universitet, S. 135-147.

Hasebrink, U.; Stetka, V.; Olafsson, K. (2010): Commonalities and Differences. How to Learn from International Comparisons of Children’s Online Behaviour. In: International Journal for Media and Cultural Politics, vol. 6, no. 1, pp. 9-24.

Hasebrink, U.; Livingstone, S.; Haddon, L.; Olafsson, K. (2009): Comparing Children’s Online Opportunities and Risks Across Europe: Cross-National Comparisons for EU Kids Online, 2nd edition. London: EU Kids Online (Deliverable D3.2).

Hasebrink, U.; Lampert, C. (2009): Online-Nutzung von Kindern und Jugendlichen in Europa. Ergebnisse aus dem europäischen Forschungsverbund EU Kids Online. In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, Jg. 4, H. 1, S. 27-40.

Hasebrink, U.; Stetka, V.; Olafsson, K. (2009): Opportunities and Pitfalls of Cross-National Comparative Research. In: S. Livingstone, L. Haddon (Hrsg.), Kids Online. Opportunities and Risks for children. Bristol: Policy Press.

Lampert, C. (2009): Soziale Beziehungen im Netz. In: proJugend, 2, S. 9-11.

Hasebrink, U. (2009): Gemeinsamkeiten identifizieren, Unterschiede erklären. Herausforderungen und Ertrag international vergleichender Forschung am Beispiel der Online-Nutzung von Kindern und Jugendlichen. In: P. J. Schulz, U. Hartung, S. Keller (Hrsg.), Identität und Vielfalt der Kommunikationswissenschaft. Konstanz, S. 243-263.

Lampert, C. (2009): EU Kids Online – Kinder und Internetnutzung in Europa. In: Kinder- und Jugendschutz in Wissenschaft und Praxis, 54, 1, S. 7-11.

Lampert, C. (2009): Digitale Medien in der Lebenswelt von Heranwachsenden. Herausforderungen und Aufgaben für die Schule. In: Computer + Unterricht, Jg. 19, H. 76, S. 29-34.

Livingstone, S.; Hasebrink, U.; Garitaonandia, C.; Garmendia, M. (2009): Comparació dels riscos en línia que afronten els infants europeus: reflexions l’ús juvenile d’internet al Regne Unit, Alemanya i Espanya. In: Quaderns del CAC, 31-32: Convergència technològica I audiovisual, S. 97-105.

Hasebrink, U.; Livingstone, S.; Haddon, L.; Kirwil, L.; Ponte, C. (2007): Comparing Children’s Online Activities and Risks across Europe. A Preliminary Report Comparing Findings for Poland, Portugal and UK. Report for the EU Commission. London.

Lampert, C. (2007): EU Kids Online – Kinder und Onlinemedien im europäischen Vergleich. Onlinenutzung als Chance und Risiko. In: tv diskurs, Jg. 11, Nr. 3, S. 4-7.